REKRUTACJA DO ŻŁOBKA
Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Roczny plan opiekuńczo - wychowawczo - edukacyjny

Plan opiekuńczo-wychowawczo-edukacyjny Miejskiego Żłobka w Policach opracowany został z uwzględnieniem potrzeb rozwojowych dzieci w wieku do lat 3 oraz zgodnie ze standardami jakości opieki, określonymi w przepisach prawa. Uwzględnia on rytm roku żłobkowego, naturalny przebieg adaptacji dziecka oraz konieczność zapewnienia bezpiecznego i stymulującego środowiska.

 

Wrzesień to czas adaptacji, który przebiega w atmosferze spokoju, ciepła i bezpieczeństwa. Celem tego etapu jest łagodne wprowadzenie dziecka w nowe otoczenie, nawiązanie relacji z opiekunami oraz budowanie poczucia zaufania i stabilności.

 

Od października do czerwca realizowane są zaplanowane działania wychowawcze, opiekuńcze i edukacyjne. Obejmują one m.in. zajęcia wspierające rozwój poznawczy, emocjonalny, ruchowy i społeczny dziecka, prowadzone w formie zabaw i aktywności dostosowanych do wieku i możliwości maluchów.

 

Okres wakacyjny – przypadający na lipiec lub sierpień (w zależności od miesięcy funkcjonowania placówki) – przebiega w formie zajęć swobodnych i rekreacyjnych. W tym czasie, przy sprzyjającej pogodzie, duży nacisk kładziemy na zabawy na świeżym powietrzu, rozwijające sprawność ruchową, kreatywność oraz naturalną radość z bycia w grupie.

 

Całoroczna praca żłobka przebiega w rytmie wspierającym potrzeby i emocje dziecka, a jej celem nadrzędnym jest stworzenie bezpiecznego, ciepłego i rozwojowego środowiska bliskiego domowemu.

 

ZADANIE ROZWOJOWE

ROZSZERZONY SPOSÓB REALIZACJI

CEL ROZWOJOWY

Rozwój motoryki dużej (ruchowej)

Tory przeszkód, zabawy z piłkami, taniec do muzyki, chodzenie po linii, wchodzenie i schodzenie ze schodków, ćwiczenia równoważne, zabawy na świeżym powietrzu, spacery, ćwiczenia rytmiczne, zabawy z chustą animacyjną

Doskonalenie koordynacji i równowagi, rozwój siły mięśniowej, orientacji przestrzennej i ogólnej sprawności fizycznej

Rozwój motoryki małej i precyzji ruchów

Sortowanie koralików, nawlekanie, układanie puzzli, lepienie z plasteliny, wycinanie, malowanie pędzlem i palcami, przesypywanie, zabawy z guzikami i klamerkami, dopasowywanie kształtów

Rozwój precyzji dłoni i palców, przygotowanie do czynności samoobsługowych i pisania, rozwijanie koordynacji oko–ręka

Stymulacja zmysłów (sensoryka)

Zabawy z piaskiem kinetycznym, masy sensoryczne, malowanie lodem i palcami, dotykanie materiałów o różnych fakturach, ścieżki sensoryczne, poznawanie zapachów, zabawy ze światłem, sensoryczne butelki, kąpiel wodna

Wspieranie integracji sensorycznej, stymulacja wszystkich zmysłów, rozwój poznawczy i emocjonalny

Rozwijanie zdolności odpoczynku i wyciszenia się

Kąciki ciszy, zabawy z poduszkami, opowiadanie bajek relaksacyjnych, masażyki dziecięce, muzyka relaksacyjna, zabawy z lampką solną, ćwiczenia oddechowe, rytuały kończące dzień

Nauka samoregulacji, umiejętność wyciszania się, wspieranie odpoczynku i spokoju emocjonalnego

Rozwijanie ciekawości poznawczej i logicznego myślenia

Eksperymenty z wodą i światłem, sortowanie wg kolorów i wielkości, lusterka, zabawy z magnesami, budowanie z klocków, zabawy matematyczne, codzienne obserwacje przyrody

Rozwijanie ciekawości poznawczej, rozumienia związków przyczynowo-skutkowych, samodzielnego myślenia

Rozwijanie zabawy tematycznej i wyobraźni

Zabawy „na niby”: dom, lekarz, sklep, teatrzyki, pacynki, tworzenie rekwizytów, odgrywanie scenek z życia, kąciki tematyczne, przebieranki

Rozwijanie wyobraźni, kreatywności, wchodzenie w role społeczne, ekspresja emocjonalna

Rozwój kompetencji społecznych

Zabawy w parach i małych grupach, wspólne zadania (np. nakrywanie do stołu), rytuały grupowe, wspólne sprzątanie, dzielenie się zabawkami, uczenie się mówienia „proszę”, „dziękuję”, rozwiązywanie konfliktów z pomocą dorosłego

Kształtowanie umiejętności współpracy, empatii, akceptowania różnic, respektowania zasad i norm społecznych

Rozpoznawanie i nazywanie emocji

Praca z obrazkami i buźkami, lusterka, bajki terapeutyczne, rozmowy o uczuciach, zabawy mimiczne, dziennik nastroju, opowiadanie o emocjach bohaterów bajek, zabawy w „co czuję”

Rozwijanie świadomości emocjonalnej, umiejętność rozpoznawania emocji u siebie i innych, nauka wyrażania emocji słowami

Rozwój mowy i komunikacji

Codzienne rozmowy z dziećmi, czytanie książeczek, śpiewanie piosenek i rymowanek, nazywanie czynności i przedmiotów, opowiadanie historyjek, zabawy w pytania i odpowiedzi, zabawy dźwiękonaśladowcze

Rozbudowa słownika czynnego i biernego, rozwój umiejętności komunikacji, rozumienia mowy i opowiadania

Kształtowanie samodzielności

Ubieranie się, zdejmowanie butów, mycie rąk, samodzielne jedzenie, porządkowanie zabawek, korzystanie z nocnika, podejmowanie wyborów („który kubek?”, „która zabawka?”)

Wzmacnianie poczucia sprawczości, przygotowanie do samodzielnego funkcjonowania, rozwój odpowiedzialności za siebie

 

Data dodania: 2025-07-09 13:16:29
Data edycji: 2025-07-23 13:45:39
Ilość wyświetleń: 32

Pracą dziecka jest zabawa. Dzieci uczą się poprzez wszystko, co robią

Carolyn Hooper
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej