Plan opiekuńczo-wychowawczo-edukacyjny Miejskiego Żłobka w Policach opracowany został z uwzględnieniem potrzeb rozwojowych dzieci w wieku do lat 3 oraz zgodnie ze standardami jakości opieki, określonymi w przepisach prawa. Uwzględnia on rytm roku żłobkowego, naturalny przebieg adaptacji dziecka oraz konieczność zapewnienia bezpiecznego i stymulującego środowiska.
Wrzesień to czas adaptacji, który przebiega w atmosferze spokoju, ciepła i bezpieczeństwa. Celem tego etapu jest łagodne wprowadzenie dziecka w nowe otoczenie, nawiązanie relacji z opiekunami oraz budowanie poczucia zaufania i stabilności.
Od października do czerwca realizowane są zaplanowane działania wychowawcze, opiekuńcze i edukacyjne. Obejmują one m.in. zajęcia wspierające rozwój poznawczy, emocjonalny, ruchowy i społeczny dziecka, prowadzone w formie zabaw i aktywności dostosowanych do wieku i możliwości maluchów.
Okres wakacyjny – przypadający na lipiec lub sierpień (w zależności od miesięcy funkcjonowania placówki) – przebiega w formie zajęć swobodnych i rekreacyjnych. W tym czasie, przy sprzyjającej pogodzie, duży nacisk kładziemy na zabawy na świeżym powietrzu, rozwijające sprawność ruchową, kreatywność oraz naturalną radość z bycia w grupie.
Całoroczna praca żłobka przebiega w rytmie wspierającym potrzeby i emocje dziecka, a jej celem nadrzędnym jest stworzenie bezpiecznego, ciepłego i rozwojowego środowiska bliskiego domowemu.
ZADANIE ROZWOJOWE |
ROZSZERZONY SPOSÓB REALIZACJI |
CEL ROZWOJOWY |
Rozwój motoryki dużej (ruchowej) |
Tory przeszkód, zabawy z piłkami, taniec do muzyki, chodzenie po linii, wchodzenie i schodzenie ze schodków, ćwiczenia równoważne, zabawy na świeżym powietrzu, spacery, ćwiczenia rytmiczne, zabawy z chustą animacyjną |
Doskonalenie koordynacji i równowagi, rozwój siły mięśniowej, orientacji przestrzennej i ogólnej sprawności fizycznej |
Rozwój motoryki małej i precyzji ruchów |
Sortowanie koralików, nawlekanie, układanie puzzli, lepienie z plasteliny, wycinanie, malowanie pędzlem i palcami, przesypywanie, zabawy z guzikami i klamerkami, dopasowywanie kształtów |
Rozwój precyzji dłoni i palców, przygotowanie do czynności samoobsługowych i pisania, rozwijanie koordynacji oko–ręka |
Stymulacja zmysłów (sensoryka) |
Zabawy z piaskiem kinetycznym, masy sensoryczne, malowanie lodem i palcami, dotykanie materiałów o różnych fakturach, ścieżki sensoryczne, poznawanie zapachów, zabawy ze światłem, sensoryczne butelki, kąpiel wodna |
Wspieranie integracji sensorycznej, stymulacja wszystkich zmysłów, rozwój poznawczy i emocjonalny |
Rozwijanie zdolności odpoczynku i wyciszenia się |
Kąciki ciszy, zabawy z poduszkami, opowiadanie bajek relaksacyjnych, masażyki dziecięce, muzyka relaksacyjna, zabawy z lampką solną, ćwiczenia oddechowe, rytuały kończące dzień |
Nauka samoregulacji, umiejętność wyciszania się, wspieranie odpoczynku i spokoju emocjonalnego |
Rozwijanie ciekawości poznawczej i logicznego myślenia |
Eksperymenty z wodą i światłem, sortowanie wg kolorów i wielkości, lusterka, zabawy z magnesami, budowanie z klocków, zabawy matematyczne, codzienne obserwacje przyrody |
Rozwijanie ciekawości poznawczej, rozumienia związków przyczynowo-skutkowych, samodzielnego myślenia |
Rozwijanie zabawy tematycznej i wyobraźni |
Zabawy „na niby”: dom, lekarz, sklep, teatrzyki, pacynki, tworzenie rekwizytów, odgrywanie scenek z życia, kąciki tematyczne, przebieranki |
Rozwijanie wyobraźni, kreatywności, wchodzenie w role społeczne, ekspresja emocjonalna |
Rozwój kompetencji społecznych |
Zabawy w parach i małych grupach, wspólne zadania (np. nakrywanie do stołu), rytuały grupowe, wspólne sprzątanie, dzielenie się zabawkami, uczenie się mówienia „proszę”, „dziękuję”, rozwiązywanie konfliktów z pomocą dorosłego |
Kształtowanie umiejętności współpracy, empatii, akceptowania różnic, respektowania zasad i norm społecznych |
Rozpoznawanie i nazywanie emocji |
Praca z obrazkami i buźkami, lusterka, bajki terapeutyczne, rozmowy o uczuciach, zabawy mimiczne, dziennik nastroju, opowiadanie o emocjach bohaterów bajek, zabawy w „co czuję” |
Rozwijanie świadomości emocjonalnej, umiejętność rozpoznawania emocji u siebie i innych, nauka wyrażania emocji słowami |
Rozwój mowy i komunikacji |
Codzienne rozmowy z dziećmi, czytanie książeczek, śpiewanie piosenek i rymowanek, nazywanie czynności i przedmiotów, opowiadanie historyjek, zabawy w pytania i odpowiedzi, zabawy dźwiękonaśladowcze |
Rozbudowa słownika czynnego i biernego, rozwój umiejętności komunikacji, rozumienia mowy i opowiadania |
Kształtowanie samodzielności |
Ubieranie się, zdejmowanie butów, mycie rąk, samodzielne jedzenie, porządkowanie zabawek, korzystanie z nocnika, podejmowanie wyborów („który kubek?”, „która zabawka?”) |
Wzmacnianie poczucia sprawczości, przygotowanie do samodzielnego funkcjonowania, rozwój odpowiedzialności za siebie |
Pracą dziecka jest zabawa. Dzieci uczą się poprzez wszystko, co robią
72-010 Police
ul. Robotnicza 15/17