RAMOWY HARMONOGRAM DNIA |
||
Godzina |
Elementy harmonogramu dnia |
Czynności każdego dziecka |
6:00 – 8:00 |
Początek dnia – schodzenie się, dzieci, rozbieranie w szatni. |
Dziecko jest rozbierane przez rodziców/opiekunów w szatni , gdzie może uczyć się współpracować w rozbieraniu. Żegna się z rodzicami, wita z personelem. Jest wprowadzane do innych dzieci. |
6:00- 8:00 |
Zabawy swobodne |
Bawi się swobodnie indywidualnie lub z opiekunką korzystając z przygotowanej przestrzeni i zabawek. Ma możliwość obserwowania zabaw innych dzieci. W niektórych z nich bierze udział‚ z pomocą opiekunki. |
8:00 - 8:30 |
Mycie rąk przed posiłkiem (dotyczy każdego posiłku) |
Obserwuje zabawy dzieci porządkujących salę. Ma możliwość współpracy przy myciu rączek przed posiłkiem. Ubieranie śliniaków. |
8:30 – 9:00 |
Śniadanie |
Ma okazje obserwować przygotowania do posiłku. Je posiłek jak najbardziej samodzielnie mając możliwość wyboru tego co i w jakiej ilości. |
9:00 – 10:00 |
Zabawowe aktywności edukacyjne (do wyboru z zabaw proponowanych w różne strefy rozwoju) |
Dziecko podejmuje dowolne aktywności zabawowe z wykorzystaniem przestrzeni, materiałów, rekwizytów i zabawek. Uczestniczy w zabawach lub zajęciach zainicjowanych przez opiekunki. Organizacja zabaw polega na sukcesywnym zmienianiu środowiska edukacyjnego w jakim dziecko się bawi. Umożliwia dzieciom samodzielne przemieszczanie się, obserwowanie zabaw innych oraz rozwijanie własnych umiejętności. |
10:00-11:00 |
Pobyt na powietrzu |
Przebywa na powietrzu poza budynkiem. Możliwość werandowania, zabaw na placu zabaw. Zabawy i aktywności edukacyjne. |
11:00- 11:30 |
Mycie rąk przed posiłkiem (dotyczy każdego posiłku) |
Obserwuje zabawy dzieci porządkujących salę. Rozbieranie się/ współpracuje albo samodzielne rozbieranie po powrocie z dworu. Współpracy przy myciu rączek przed posiłkiem. |
11:30 - 12:00 |
Obiad |
Ma okazje obserwować przygotowania do posiłku. Je posiłek jak najbardziej samodzielnie mając możliwość wyboru tego co i w jakiej ilości. |
12:00 - 14.00 |
Odpoczynek |
Odpoczywa, kiedy jest zmęczone. Zwykle dzieci śpią mniej więcej o tej samej porze w łóżeczkach lub na leżaczkach. |
14:00 – 14:30 |
Mycie rąk przed posiłkiem (dotyczy każdego posiłku) |
Obserwuje zabawy dzieci porządkujących salę. Rozbieranie się/ współpraca albo samodzielne rozbieranie po powrocie z dworu. Współpracy przy myciu rączek przed posiłkiem. |
14.30 - 15.00 |
Podwieczorek |
Ma okazje obserwować przygotowania do posiłku. Je posiłek jak najbardziej samodzielnie mając możliwość wyboru tego co i w jakiej ilości. |
15.00 – 16:30 |
Zabawowe aktywności edukacyjne (do wyboru z zabaw proponowanych w różne strefy rozwoju) |
Dziecko podejmuje dowolne aktywności zabawowe z wykorzystaniem przestrzeni, materiałów, rekwizytów i zabawek. Uczestniczy w zabawach lub zajęciach zainicjowanych przez opiekunki. Propozycje zabaw edukacyjnych łącza w sobie elementy, umożliwiające wszechstronny rozwój: radość, odkrywanie nowych zjawisk, obserwowanie innych dzieci i rozwijanie osobistych umiejętności. Dzieci zajmują się daną zabawą tak długo jak są nią zainteresowane. |
|
Zakończenie dnia - pożegnanie |
Żegna się z dziećmi i opiekunkami. Jest odprowadzany do rodzica. Dziecko jest ubierane w szatni lub miejscu, w którym może uczyć się współpracować w rozbieraniu. |
UWAGA:
Czynności higieniczne – zmiana pieluszek, mycie, podmywanie i odświeżanie dziecka odbywa się zgodnie z potrzebami dziecka, wtedy kiedy ono tego potrzebuje. Dbamy o intymność i utrzymanie relacji. Przewijanie odbywa się w kontakcie z dzieckiem, z delikatnością.
Pracą dziecka jest zabawa. Dzieci uczą się poprzez wszystko, co robią
72-010 Police
ul. Robotnicza 15/17